marți, 7 februarie 2012

Nouatile din invatamant în 2012

Anul 2012 va aduce în învăţământ mai multe noutăţi impuse de Legea educaţiei. Una din cele mai importante se referă la introducerea clasei pregătitoare. Astfel, elevii născuţi în anul 2005 reprezintă ultima generaţie admisă în învăţământul primar fără să fi fost în clasa pregătitoare, din anul şcolar 2012 - 2013 aceasta devenind obligatorie.
Copiii născuţi în 2005 vor fi admişi în clasa întâi fără clasa pre­gătitoare, iar cei născuţi în 2006 vor intra în clasa pregătitoare. Pen­tru copiii născuţi în intervalul 1 septembrie 2006 - 31 decembrie 2006 părinţii vor putea opta dacă prelungesc încă un an grupa mare sau dacă cei mici merg în grupa pregătitoare. În cazul în care copiii născuţi în intervalul 1 septembrie - 31 de­cem­brie rămân încă un an în gupa mare, în anul şcolar 2013-2014 vor intra în clasa pregătitoare.
Potrivit legii, în clasa pregătitoare sunt înscrişi copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la data începerii anului şcolar. La solici­tarea scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susţinătorilor legali, pot fi în­scrişi în clasa pregătitoare şi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la sfârşitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
În clasa pregătitoare din în­vă­ţă­mântul special sunt înscrişi copii cu cerinţe educaţionale speciale, care împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii anului şcolar. La so­li­citarea scrisă a părinţilor, a tutorilor legali sau a susţinătorilor le­gali, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copii cu cerinţe educa­ţio­nale speciale cu vârste cuprinse între 6 şi 8 ani la data începerii anului şcolar.
Clasa pregătitoare se organi­zea­ză în cadrul unităţilor de învă­ţă­mânt preuniversitar cu personalitate juridică acreditate sau autori­zate. Aceste clase pot funcţiona şi la grădiniţe.
Inspectoratele şcolare vor asi­gura înscrierea în clasa întâi a tu­tu­ror copiilor în vârstă de şapte ani şi a copiilor în vârstă de şase ani împliniţi până la data începerii anului şcolar, dacă aceştia au frecventat grupa pregătitoare şi dacă există solicitarea scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susţinătorilor legali.
De asemenea, inspectoratele şcolare vor organiza şi înscrierea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor în vârstă de 6 ani împliniţi până la data începerii anului şcolar, dacă nu au frecventat grupa pregătitoa­re, precum şi a copiilor care îm­pli­nesc aceeaşi vârstă până la sfârşitul anului calendaristic, dacă există so­licitarea scrisă a părinţilor, a tu­torilor sau a susţinătorilor legali şi dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
Inspectoratele şcolare înaintea­ză, până în 20 ianuarie 2012, spre avizare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului reţeaua şcolară din raza lor teritorială propusă de autorităţile administraţiei publice locale, după consultarea unităţilor de învăţământ, a ope­ratorilor economici şi a parte­neri­lor sociali interesaţi.
De asemenea, MECTS a mai pregătit o noutate. Şi anume, liceele cu promovabilitate sub 15% la Examenul de bacalaureat din 2011 vor elabora pentru clasa a IX-a un plan de şcolarizare diminuat cu cel puţin o clasă, potrivit metodologiei Mi­nis­terului Educaţiei privind cifra de şcolarizare în anul de învă­ţă­mânt 2012-2013.
Astfel, unităţile de învăţământ de nivel liceal cu promovabilitate sub 15% la Examenul de bacalaureat 2011 „vor proiecta pentru clasa a IX-a, zi, un plan de şcolarizare di­mi­nuat cu cel puţin o clasă“. Uni­tă­ţile de învăţământ de nivel liceal unice la nivel de localitate, precum şi cele care au câte o clasă a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a sunt exceptate de aceste reglementări.
Pentru anul şcolar viitor, pro­punerile pentru proiectul planului de şcolarizare şi al reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar se vor elabora de inspectoratele şcolare. Fiecare inspectorat şcolar va realiza un studiu prin care va fundamenta proiectul planului de şcolarizare din perspectiva argumentelor pedagogice, psihologice, sociologice şi economice.
Studiul va urmări analiza posibilităţilor de cuprindere a absolvenţilor claselor a VIII-a în ciclul in­ferior al liceului, în funcţie de ofer­ta educaţională. De asemenea, studiul va urmări analiza opţiunilor elevilor claselor a VIII-a şi a opţiunilor absolvenţilor şcolilor de arte şi meserii din învăţământul special, promoţia 2012, pentru anul de completare (nivelul 2 de calificare), învăţământ de zi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
O altă noutate o reprezintă in­tro­ducerea costului standard per elev şi a principiului „finanţarea ur­mează elevul“.
Funeriu a menţionat că, în 2012, prin costul standard per elev sunt finanţate atât salariile, cât şi cheltuielile cu întreţinerea, materiale şi servicii pentru evaluarea periodică internă a elevilor şi cheltuieli cu formarea continuă a cadrelor didactice.
„Altfel spus, o şcoală care este într-o comună bogată şi o şcoală care este într-o comună săracă vor primi aceeaşi sumă pentru salarii şi pentru cheltuielile anunţate dacă au acelaşi număr de elevi. Înainte, într-o comună bogată, oraş bogat, primarul cumpăra tablă electronică şi mijloace moderne, iar în altele pri­marul nu plătea nici măcar în­căl­zirea. Acest lucru nu va mai fi posibil de acum înainte pentru că va exis­ta echitate în sistem. Sumele sunt aceleaşi indiferent de comuna în care se află şcoala. Este un pas uriaş. Desigur, primăriile, dacă au resurse, pot fi­nan­ţa suplimentar şcolile, peste aceste resurse care vin direct din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată. Aceste sume asigură standardul. Este un pas uriaş spre echitate. Primarul nu va mai avea scuze să nu plătească încălzirea la şcoală, să nu realizeze aceste servicii minime pentru co­pii“, a mai spus Funeriu.
Costul standar pe elev, coeficient 1 este de 2.235 lei pentru sa­la­rii şi 264 pentru celelalte cheltuieli. România a fost împărţită în multe zone în funcţie de temperatură, astfel încât la cele unde este mai frig, coeficientul este de 300 de lei cost standard pentru cheltuieli, a adăugat ministrul Educaţiei.
„Costul fiind standard, dacă un director este bun gospodar şi are grijă ca la chiuvete să nu curgă apa continuu, face economii şi reduce risipa poate cumpăra instrumente de învăţare de mai bună calitate. Poate să schimbe băncile, să facă investiţii în folosul elevilor pentru că banii vor fi aceiaşi. Gospodarii buni ştiu când să deschidă şi când să închidă caloriferele să facă mici reparaţii şi banii economisiţi să îi folosescă în interesul elevilor“, a adăugat Funeriu.
El a spus că, de la începutul anului şcolar 2011 - 2012, peste 92% din­tre copiii României învaţă în şcoli autorizate sanitar, adică în con­diţii bune. În prezent, în Ro­mânia sunt peste 6.200 de şcoli
cu personalitate juridică de la
peste 8.500 de şcoli în urmă cu doi ani.
„Un lucru esenţial introdus din 2012 este acela că MECTS va monitoriza numărul de elevi reali şi va finanţa în funcţie de prezenţa ele­vi­lor la clasă. De exemplu, dacă vom înscrie la şcoală la seral un număr de elevi care nu corespunde celui pe care îl găsim la controalele efectuate, atunci şcoala poate pier­de din finanţare. Finanţarea va fi modificată dacă numărul de elevi este mai mic sau mai mare decât cel anunţat la începutul anului. Finanţarea ur­mează elevul. Acestă măsură va duce la scăderea abandonului şco­lar. Directorul va şti că va primi bani mai puţini dacă copiii nu vin la şcoală. Va fi o implicare mult mai pu­­­ternică a şcolii în societate. Vor câş­tiga şcolile care vor face acest efort şi anume să ţină elevii la cursuri“, a conchis ministrul Funeriu.
Tot din 2012, începe evaluarea de la finalul clasei a II-a - evaluarea competenţelor fundamentale: scris-citit şi matematică. Rezultatele eva­luărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. Re­zul­ta­tele evaluării şi planurile individua­lizate se comunică părinţilor ele­vilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului.
O altă evaluare va fi cea de la fi­na­lul clasei a IV-a, prin eşan­tio­na­re, o evaluare a nivel naţonal a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul tes­tă­rilor internaţonale, pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.
De asemenea, la finalul clasei a VI-a, toate şcolile, în baza unei me­to­dologii elaborate de MECTS, organizează şi realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe.
De asemenea, din 2012, concursul de titularizare va fi organizat la ni­velul fiecărei unităţi de în­vă­ţă­mânt.
O altă noutate vizează organizarea învăţământului profesional. Potrivit unei declaraţii a ministrului Educaţiei, începânând cu anul şcolar viitor ar putea reapărea şco­lile profesionale pe lângă liceele tehnologice.
În învăţământul superior, în 2012, vor fi terminate alegerile pentru noile structuri de conducere ale univeristăţilor şi vor fi consfinţite primele consorţii universitare. De asemenea, MECTS analizează oportunitatea reintroducerii concursului de admitere la facultate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu